• Home
  • Onze organisatie Onze organisatie
    Openbaar onderwijs Onze scholen Missie-visie Strategisch beleidsplan Jaarstukken Raad van toezicht Passend onderwijs Onderwijszorgarrangement Buiten Gewoon Leren Academie 072 Playing for Success Stelsel van kwaliteit
  • Ouders Ouders
    Oudersteunpunt Schoolvakanties Aanmelden Open dag Handige regelingen Opvang Medezeggenschap Melding huiselijk geweld en kindermishandeling Klachten en andere problemen
  • Werken bij ons Werken bij ons
    Vacatures Open sollicitatie Invalpool Stages
  • Privacy Privacy
    Privacyreglement leerlingen
  • Contact
Inloggen

Missie-visie

Ondernemend, verantwoordelijk en resultaatgericht 

De missie van Ronduit vatten we in drie woorden samen: ondernemend, verantwoordelijk en resultaatgericht.  
Herkenbaar en aantrekkelijk voor ouders en kinderen, inspirerend voor leerkrachten en passend bij de samenleving van nu.  
De drie begrippen betreffen alle geledingen van het onderwijs: het bestuur zowel als directies van scholen, leerkrachten zowel als leerlingen.  

Ondernemend  
De kwaliteit van de samenleving wordt bepaald door ondernemende mensen. Zij bepalen de kwaliteit van de zorg, van de cultuur, van de techniek en de technologie, van de economie, van de veiligheid op straat, van de wetenschap en de religie. 
 
Zorg, veiligheid, techniek, wetenschap, etc. worden niet bevorderd door overlegstructuren, grote kantoren en papier, maar door mensen die hun handen uit de mouwen steken en initiatief ontwikkelen. Het bevorderen van een ondernemende houding draagt bij tot actieve en kritische leefstijl, tot plezier in eigen kunnen en het ontwikkelen van talenten en kwaliteiten. Ondernemend gedrag bij kinderen willen we bevorderen door hen in heel concrete situaties te plaatsen, spannend en levensecht. Het zijn niet alleen lesjes uit het boekje of computerprogramma’s. Ze sluiten aan bij de behoefte van jonge mensen om de wereld te verkennen en om er deel van uit te maken. En… er kan veel van worden geleerd.  
 
We willen dat de scholen uitdagend en interessant zijn; dat het motief om te leren bij kinderen wordt versterkt en dat de school een onvergetelijke leef- en werkplek wordt voor de kinderen. We willen een school waar leerlingen zich de leerstof eigen maken door ze zelf een rol te geven in de vergaring en de verwerking ervan. We willen dat de leerlingen de leerstof kunnen inzetten in activiteiten die voor hen van betekenis zijn.  

Verantwoordelijk  
Elk volwassen mens is in hoge mate verantwoordelijk voor zijn eigen leven (zijn eigen ontwikkeling, zijn gezondheid, zijn plaats op de arbeidsmarkt), maar ook medeverantwoordelijk voor het leven van anderen. Niemand leeft voor zichzelf alleen. Onderwijs en opvoeding kunnen nooit alleen het eigenbelang dienen; opvoeding tot sociaal gedrag kan niet worden gemist.  
 
Verantwoordelijkheid bijbrengen vraagt in de school om een voortdurende reflectie met de kinderen. Wat hebben we gedaan? Was het van goede kwaliteit? Zou het beter kunnen? Wat zijn de consequenties van ons handelen voor anderen? Zullen we het een tweede keer op dezelfde wijze doen? Welke adviezen zouden we graag aan andere kinderen willen geven?  
 
De openbare scholen in Alkmaar zien we als een rijke leeromgeving waar de normen en waarden van goed burgerschap als vanzelfsprekend door kinderen worden geleerd en door leerkrachten worden voorgeleefd. 

Resultaatgericht: naar een maximaal leerrendement  
Ondernemingszin en verantwoordelijkheid zijn de ingrediënten voor een maximaal leerrendement. Op onze scholen kunnen de kinderen het niveau bereiken dat bij hen past. Het gaat bij elk kind om het verleggen van grenzen, om vol te houden een gewenst doel te bereiken, om discipline en om vertrouwen in eigen kunnen.  

Een prestatie leveren heeft geen negatieve betekenis. Integendeel, op onze scholen zijn kin- deren trots op wat ze kunnen en laten dat graag aan anderen zien. Het maximaal bereikbare zal bij elk kind anders worden geformuleerd. Bij de een wordt de lat hoger gelegd dan bij de ander, maar alle kinderen doen wat ze kunnen en krijgen de ruimte om op hun manier ‘goed’ te worden.  
Het streven naar een hoog leerrendement, op welk gebied dan ook, is de sleutel tot talentontwikkeling.  

Alle scholen voor openbaar onderwijs in Alkmaar vullen deze kenmerken op een eigen wijze in. Elke school profileert zich. Het gekozen profiel hangt samen met de ontwikkelingsbehoeften van de leerlingen van de school, de opvattingen van de ouders, de eisen van de samenleving en de mogelijkheden van de leerkrachten. Een schoolprofiel doet ertoe. Het biedt een specifieke groep van leerlingen optimale ontwikkelingskansen. Het profiel vergroot de herkenbaarheid van de school. Ouders weten wat ze kunnen verwachten en zijn beter dan voorheen in staat om de beste school voor hun kinderen te kiezen.  

Contact

Havinghastraat 22
1817 DA Alkmaar 
072-5147830 
info@ronduitonderwijs.nl

  • Privacy statement
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools